onsdag 29 februari 2012

Surdegsbröd

Slänger upp dagens andra recept, mest för att lyckan svårligen lade sig efter första smakbiten av dagens brödprojekt!

Jag har en kär liten dinkelsurdeg i min kyl. Som titt som tätt förvandlar den mest mondana baugette till gastronomisk (och GI-mässig) lycka. Idag valde jag att plocka fram receptet från mitt första surdegsbröd någonsin och göra ännu ett försök på detta. För er som vill pröva på att sätta en egen surdeg kan jag varmt rekommendera Martins Lilla surdegsskola . Det är också från denna utmärkta brödblogg jag har hämtat grunden till dagens brödbak. Grundreceptet finns här.

Surdegsbröd med dinkel och råg
2 rejäla bröd.

Deg 1:
100 g surdegsgrund
200 g vatten
100 g siktat dinkel
100 g rågsikt

Blanda ihop, täck med plast, låt vila och bubbla igång. Jag ställde min bytta i solskenet och lät den vila runt 6 timmar.

Deg 2:
Surdegen från förut
450 g vatten
25 g sirap
15 g jäst
700-750 g mjöl av något slag, jag använde främst siktat dinkel, men också fullkornsdinkel, rågsikt och ekologiskt vetemjöl (ca 400 + 100 g dinkel, 100 g rågsikt och vetemjöl tills degen gick att knåda)
salt

Blanda ut jästen (valfri, jag använder det för att ge min lite slöa surdeg en extra skjuts) i vattnet och rör ihop med surdeg, sirap och mjöl. För mig utan bakmaskin var det bara att börja knåda, har du en bakmaskin, låt den göra jobbet åt dig. Börja med att arbeta degen i några minuter innan saltet knådas in. Sedan är det fingertoppskänsla som gäller, arbeta degen tills den känns följsam och elastisk. Lägg i en oljad plastbytta, täck med plast och låt vila. Ett par gånger under första timmen kan man med fördel dra ut degen och vika ihop den ett par - tre gånger, för att skapa spänning (=stora fina bubblor). Låt sedan jäsa i lugn och ro, jag skulle uppskatta att mina bröd jäste ca 2 timmar.

Grädda i en rejält varm ugn (förvärmd till 275 grader, sänk till 250 när du sätter in bröden) ca 15 minuter, öppna och vädra ut och sänk sedan värmen till 200. Grädda tills ingen är hemma när du knackar i botten av bröden, gissningsvis ca 20 min efter sänkningen.

Lycka till!
Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar