söndag 26 februari 2012

Mjölk och pastörisering

Jag har läst Fredrik Coltings bok Mjölkrevolutionen - Naturens mest perfekta mat du inte får köpa (ännu) och tänkte passa på att tänka högt om den här på bloggen. Fredrik Colting är, förutom triatlet- och snygg-naken-legenden Jonas Coltings lillebror, bokförläggare, författare och raw food-profil, med matvanor som kan få vem som helst att lyfta på ögonbrynen. Lever gör han, och både säger sig och ser ut att må alldeles utmärkt, trots/tack vare en diet på råa ägg, rått kött av både nöt, fläsk, kyckling och fisk, rå inälvsmat och, såklart, rå, opastöriserad mjölk. Här är en bra länk till Jonas Coltings blogg som handlar om just Fredrik och hans mattankar och -vanor.
Fredrik Colting Bildlänk

Mjölkrevolutionen handlar om Mjölk och dess uppbyggnad, pastöriseringen och dess principer, samt vad som händer när dessa två kombineras och, som i Sverige, lagstadgas. Här i Sverige kan vi idag inte köpa opastöriserade mjölkprodukter, utom vissa ostar, i någon affär. Bokens budskap av den opastöriserade mjölkens överlägsenhet över sin pastöriserade dito är lätt att få klart för sig redan under de första sidorna och förstärks sedan från en mängd vinklar efterhand som kossornas välmående, mjölkens historia i Sverige, pastöriseringens argument, mjölkens hälsokvalitéer, mjölkbehandlingen i övriga mjölkprodukter och intervjuer med Arla, Livsmedelsverket och organisationen Svensk Mjölk noggrant gås igenom. För att citera baksidetexten är boken skriven som "En avslöjande dokumentär om fusket med din mjölk".

Mina tankar om boken är att budskapet är tänkvärt, men tyvärr hopplöst dåligt förpackat. Det märks mer än väl att Fredrik Colting skriver för att provocera sin läsare, vilket ibland får ta lite väl stor plats över konkret information. Mjölk är, tillsammans med all mat, idag definitivt en politisk fråga, och för många också en riktig hjärtefråga. Se bara på alla upprörda känslor som dyker upp så fort LCHF-anhängarna möter Livsmedelsverkets kolhydratspositiva experter ! Tanken verkar vara god, med en kraftfull ståndpunkt och många starka argument, men det är också uppblandat med lite väl många uppenbara motsägelser och försök att charma läsaren med fina ord.

Angående själva debatten för eller emot pastörisering så kan jag definitivt hålla med Fredrik Colting om sitt argument att vi faktiskt borde få välja själva. Sveriges befolkning är idag både så frisk, upplyst och så intresserad att jag kan hålla med om att lagstiftning om mjölkpastörisering, vilket inte alls är standard i Europas alla länder, faktiskt inte är nödvändig. Speciellt inte om en avskaffning av denna regel skulle få ansvariga organisationer att tvingas bry sig lite mer om råvaran och djurens välmående och lite mindre om profit och propaganda. Och jag håller också med Colting i hans antagande att konsumenter som gör valet att dricka opastöriserad mjölk, säkert inte skulle ha något emot att betala mer för en bra produkt.

Är mjölk nyttigt? Vi är uppfödda att säga JA! Jag har länge hävdat motsatsen. Detta av många anledningar, bland annat den forskning som visar på sambandet mellan västvärldens konsumtion av mjölkprodukter också i vuxen ålder och diverse sjukdomar, däribland benskörhet, som förmodas orsakas av ett för högt intag av kalcium i samband med ett lågt intag/produktion av D-vitamin (solljus!). Också det faktum att vi i västvärlden är ganska ovanliga eftersom de flesta av oss fortfarande kan bryta ner mjölksockret också upp i vuxen ålder, vilket inte är lika vanligt om vi ser oss omkring i världen. Fredrik Colting ställer dock båda dessa argument på huvudet genom att dels hävda att värmebehandling av mjölken både förstör mjölkens vitamininehåll (också av D-vitamin), och enzymet fosfatas, som ska vara nödvändigt för kalcium-upptaget och dels hävda att det i rå mjölk finns så kallade laktobaciller, som enligt studier kan stå för produktionen av laktas, det enzym som ansvarar för nedbrytningen av laktos i tarmen. Överlag är Mjölkrevolutionen intressant läsning då den mycket tydligt gör stor skillnad mellan den livsfarliga pastöriserade mjölken, och den livsviktiga opastöriserade. Så mina argument håller faktiskt genom läsningen också, dock bara som beskrivningen av den mjölk svenska konsumenter idag finner i matbutiken.

Jag är ingen mjölkdrickare av stora mått, men jag får i mig min beskärda del av mjölkprodukter i form av yoghurt, fil, mjölk i kaffet och ost. Så hur har Mjölkrevolutionen påverkat mig i mina tankar om mjölkprodukterna i mitt kylskåp? Jag kommer nog invänta mer information innan jag försöker skaffa fram opastöriserad mjölk för den lilla konsumtion jag står för. Det är dock ett intressant inlägg i min ständigt pågående inre debatt om att äta naturlig, riktig mat och välja bort sådan som vistats alltför mycket i ett laboratorium. Och enligt Fredrik Colting är mjölken vi idag köper i tetrapack ungefär lika främmande för kroppen som de konstgjorda margariner och det smågodis av gelatin och kemiska färg- och smakämnen som jag sedan länge valt bort.

Det finns gemensamma drag i mycket av debatten runt mat idag. Det landar alltid någonstans runt att vi borde lägga mer pengar på maten, att vi borde bry oss mer om djuren och naturen och att maten inte är så naturligt producerad som vi som konsumenter tycks tro. Samma drag står att finna i Mjölkrevolutionen. För hur vore det om vi var villiga att betala dubbelt upp för mjölken, för att låta alla kor beta gräs och gå ute i stället för att gödas på spannmålsprodukter och trängas i stallet, och hur skulle detta påverka ekonomi, ekologi och levnadsstandard i Sverige?

Vad tycker du?
Om ni vill läsa boken finns den att köpa både här och här !
Kramar,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar