måndag 27 februari 2012

Semifreddo variant..

Och här kommer ett kortis inlägg..

En variant på Semifreddo eller ja 2 stycken olika smaker men samma grund recept.




När jag gjorde den här sist (mysig familje stund efter tjejvasan) var tiden lite knapp och tanken att det skulle stelna helt till ett mer glasslikt tillstånd slog jag ur tanken rätt omgående. Så när koncistensen var mer av typen fromage/sorbet. Så körde vi. Jag gjorde på Hallon och Mango, Ljuvliga smaker!!

Receptet är till en sats, ca 4-6 portioner (efterätter). Jag körde hälften till ena smaken och andra hälften till den andra. Vill man köra allt på en och samma smak så dubbla bara eller efter tycke och smak.

Du behöver:

ca 6dl naturell yogurt.
ca 3 dl vispgrädde
250g frysta hallon
250g fryst mango
ca 2 msk vanilj socker
ca 2-4 tsk flytande honung

Jag körde utan recept och höftade som vanligt när jag gjorde. Men skulle det finnas ett recept så skulle det vara ungefär så här:

vispa upp 2,5 - 3dl grädde (lagom tjock coh fluffig koncistens) tillsätt 1-2 matskedar vanilj socker till grädden.
Fördela/mosa de frysta hallonen till lämplig storlek (den du föredrar i din Freddo) i en bytta. Och gör samma sak med den frysta mangon.
(det går självklart bra att använda färsk frukt, jag använde dock frysta för att korta ner tiden i frysen).

Häll på ca 3dl naturell yogurt i vardera bytta, tillsätt den sockrade grädden och ett par teskedar flytande honung i vardera bytta. Rör om tills du har fått en koncistens du är nöjd med.

In i frysen och beroende på frys så är det klart från 1,5 till 2,5 timmar. Rör om en gång i halvtimmen.

Jag rev lite mörk choklad ovanpå vid servering, riktigt gott och gjorde det hela lite snyggare ;)



Ha det gott

//Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar