onsdag 11 april 2012

Påskägg och traditioner!

Halloj folket! Jag håller som bäst på att fila vidare på alla mina fantastiska inspirerande matinlägg om allt ifrån kalorier till träningsmat till de allra bästa hemgjorda godsakerna, men livet rullar som alltid på i en sådan rasande fart att till och med min kropp sa tack-men-nej-tack och däckade mig för veckan i feberfrossa och allmänt slemhäng.

Så jag passar på att kasta upp ett fantastiskt inspirerande inlägg om det egenhändigt tillverkade påskgodis jag fyllde årets påskägg med, som sedan traditionsenligt gömdes och letades efter. 2 sorters tryfflar, hallonkola och hemmagjorda dammsugare fick bli årets skörd, och ett par riktigt härliga pysseltimmar i köket för mig!


Två tryfflar
200 g choklad

2,5 dl grädde
25 g smör
Espressopulver
Kakao
Choklad att doppa i

För världens enklaste tryffelrecept kokas helt enkelt 1,2 dl grädde upp (för mockatryffel tillsammans med espressopulver), varpå 12,5 g smör smälts ned i grädden, som sedan hälls över nogsamt hackad 100 g choklad. Med ovanstående mått blir det allså två sorters tryfflar, ca 12-16 st av varje beroende på storlek. Häll sedan i lämplig form och kyl, gärna över natten. Sedan gäller det att använda fantasin, det går att rulla och pudra med kakao, eller doppa i och dekorera med choklad. På bilden är det tre sorters tryfflar som skapades till jul (en riktigt bra med apelsinzest i förutom de två andra) och med olika dekorationer.






Världsfredshallonkola
200 g frysta hallon
2,5 dl socker
2 dl grädde
1 msk citronsaft

Sjud ihop hallonen och passera dem genom en sil för att få fram världens mest fantastiska, smakrika, rubinröda smaktillsats helt utan både kemikalier och löss. 1 dl av den hallonreduktionen ska sedan koka med alla andra ingredienser i en tjockbottnad kastrull, rör om då och då och gör kulprov (droppa ner smet i kallt vatten och försök rulla till en kula) för att kolla när kolan är lagom i konsistensen. När du är nöjd med kulprovet, häll över smeten i lämplig form och låt stelna. Jag lät min stelna i kylen och kunde sedan klippa och plasta in lämpliga kola-storlekar.



Halvfuskiga Hemmagjorda dammsugare
Tillräckligt mycket av en färdig sockerkaka (jag tog pappas klassiska recept) för att göra 5 dl smulor
50 g smör
3 tsk kakao
Arraksessens eller punsch (här går det bra att använda eventuell storasyster för att smaka av degen)
Ett färdigkavlat tårtlock
Choklad att doppa i


Blanda kaksmulor, rumstempererat smör, kakao och essens tills konsistensen känns bra. Rulla ca cm-tjocka rullar av degen och kyl ner dem. Rulla sedan in dammsugarna i marsipan (jag kavlade mitt lock lite extra så marsipanen skulle vara lagom tunn), limma med vatten, och skär dem i lämpliga dammsugarstorlekar. Doppa båda ändarna i choklad.

Tips på vägen - välj choklad med bra kvalitet, det är värt några extra kronor för att smaken och konsistensen ska bli rätt.

Våga göra ditt eget godis, tänk hur mycket godare, lyxigare och bättre det är att veta precis vad det är man stoppar i kroppen och få mer smak och glädje av den där lilla extra njutningen!
Kramar,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar